
12/09/2025 0 Kommentarer
Klumme: Nyt dåbsritual?
Klumme: Nyt dåbsritual?
# Klumme - Alle

Klumme: Nyt dåbsritual?
Nyt dåbsritual?
Folkekirkens dåbsritual er for tiden til eftersyn. Der er nedsat en dåbskommission med det som opgave. Den har for nylig fremlagt en midtvejsrapport, som ikke lægger op til at lave ritualet helt om, men til justeringer af det. Men hvorfor nu pille ved det? Er det ikke godt nok, som det har været i generationer? Der er faktisk gode grunde til at gå det efter i sømmene.
Ritualet er i hovedsagen fra 1912, med småændringer fra 1992. 1912 er meget længe siden – der er meget, der har ændret sig i vores måde at leve og tænke på siden da. Allerede derfor må det overvejes, om der er noget i ritualet, der kan komme til at virke som en hindring for dåben. Jeg vil nævne et par eksempler.
I den indledende bøn siger det nuværende ritual, at Gud i dåben gør os til sine børn. Denne tilspidsede formulering, ikke har stået i ritualerne fra før 1912, er i og for sig korrekt. Men det er blevet indvendt, at i en situation, hvor det ikke længere er noget nær alle, der døbes, kan den virke ekskluderende. Er de børn, der ikke døbes, ikke også Guds børn? De nye ritualforslag åbner for, at man kan undgå den slags spekulationer ved at bruge formuleringer, der fastholder, at dåben er en frelseshandling fra Guds side, men beskriver den som for eksempel en befrielse fra dødens og ondskabens magt eller som en fornyelse til et liv i tro, håb og kærlighed.
Noget andet i ritualet, som kan være en stor mundfuld eksempelvis for et par unge dåbsforældre, er at skulle svare ja til alle de mange led i den apostolske trosbekendelse. Der er dog en meget lang tradition, der forbinder denne med dåben, som kommissionen med god grund vil fastholde. Men dens forslag åbner for, at der ved dåben først kan være en fuld trosbekendelse, fælles for hele menigheden, og så en kort tilspørgsel til den, der skal døbes, eller den, der bærer dåbsbarnet; her vil det centrale spørgsmål lyde: ”Tror du på Gud Fader, den Almægtige, og på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, og på Helligånden?” Det vil dog være muligt for forældrene at insistere på den lange tilspørgsel.
Dåbskommissionens rapport munder ud i tre modeller for ritualet og i en opfordring til sognene om at prøve en eller flere af dem af resten af året og så indberette erfaringerne med dem til kommissionen til brug for dens endelige indstilling. Alle modellerne fastholder den overordnede struktur i det eksisterende ritual. Model I lægger sig meget tæt op ad dette, model II er en moderat revision af det, og model III formulerer mere nyt. Dåben vil være en fuldgyldig dåb, uanset hvilken af modellerne der benyttes.
Menighedsrådene i Visborg og Skelund og sognenes to præster har på et fællesmøde drøftet modellerne og besluttet at afprøve model II med kort tilspørgsel. Der har i skrivende stund allerede været én dåb i Skelund efter dette ritual, og man vil kunne se det blive brugt året ud. Reaktioner på det til undertegnede er meget velkomne.
Peter Grove
Kommentarer